Dagbeleving ouderen

Woont u nog zelfstandig, maar komt u weinig buiten de deur? Wilt u nieuwe mensen leren kennen en samen leuke dingen doen? Stichting de Voart biedt een gezellige dagbeleving afgestemd op uw wensen en mogelijkheden. Onze programma’s zijn ook toegankelijk voor senioren die slecht ter been zijn of kampen met geheugenverlies.

Gezamenlijke activiteit

Bij de Plompschuur in Dedemsvaart of bij het Kronkelhonk in Slagharen bent u van harte welkom. We beginnen de dag met een kop koffie en u kunt kennismaken of bijpraten met andere deelnemers. Daarna gaan we een activiteit doen. Afhankelijk van de behoefte is dat gezamenlijk, in kleine groepen of individueel. Bij sommige activiteiten prikkelen en trainen we uw denkvermogen en geheugen. Die oefeningen helpen om het proces van geheugenverlies of dementie te vertragen. Alle activiteiten worden begeleid door beroepskrachten, ondersteund door vrijwilligers. Zij helpen u waar dat nodig is.

Warme maaltijd

Tussen de middag eten we gezamenlijk. U kunt zelf kiezen voor een warme- of een broodmaaltijd. Uiteraard houden we rekening met (dieet-)wensen. Na de maaltijd kunt u rusten of meedoen met een andere activiteit. Onze locatie is rolstoelvriendelijk met aangepaste faciliteiten zoals een ruim (invalide-) toilet, drempelvrije ruimtes, lift en rustplaatsen.

Vervoer

Terwijl u in een huiselijke en gemoedelijke sfeer uw dag doorbrengt, heeft uw mantelzorger even rust en tijd voor zichzelf. In overleg kunnen wij u ophalen en weer naar huis brengen met onze (rolstoel)bus. Onze ervaren vrijwilligers begeleiden het ouderenvervoer. Zij weten hoe ze u onderweg goed moeten begeleiden. Naast de chauffeur gaat er een extra vrijwilliger mee. Zo kunt u altijd rekenen op een zo veilig en verantwoord mogelijk vervoer. Lees hier meer over ons vervoer.

Praktische informatie

Onze dagbeleving bieden we elke werkdag aan. Deze is in eerste instantie bedoeld voor (nog) zelfstandig wonende ouderen mét en zonder dementie. In gezamenlijk overleg wordt bekeken of ons aanbod ook passend is voor senioren die niet meer zelfstandig wonen, maar wel behoefte hebben aan een daginvulling ‘buiten de deur’. Verwijzers van verschillende thuiszorgorganisaties en behandelinstellingen zijn inmiddels bekend met het aanbod van Stichting De Voart.

Vergoeding

De kosten voor Dagbeleving worden meestal vergoed uit een Wmo-indicatie. Deze kunt u aanvragen bij het Samen Doen Team van de gemeente Hardenberg via telefoonnummer 140523 of per e-mail: samendoen@hardenberg.nl

Online aanvragen kan via deze digitale melding.

Uiteraard is het ook mogelijk de kosten te betalen uit een persoonsgebonden budget (pgb) of uit eigen inkomen. Klik hier voor de actuele pgb-tarieven.

Wat biedt Stichting de Voart nog meer