Begeleid Wonen in de Tuinstraat

Stichting de Voart heeft vijf Begeleid Wonen appartementen in de Tuinstraat in Dedemsvaart waar 24 uurs zorg wordt geboden. Bewoners hebben hier een eigen plek om te wonen, maar delen ook een gezamenlijke ruimte. Hier kunnen ze samen koken, activiteiten organiseren of gewoon gezellig bij elkaar zijn.

• Titel dia

Schrijf uw onderschrift hier
    Knop

Steuntje in de rug

Cliënten die in aanmerking komen voor een Begeleid Wonen appartement hebben een steuntje in de rug nodig vanwege een verstandelijke beperking, psychiatrische of psychosociale problematiek. Maar met begeleiding van Stichting de Voart kunnen ze zelf invulling geven aan hun leven.

Goede match

Onze ondersteuning vindt plaats in de ochtend- en avonduren en op zaterdag. ’s Ochtends helpen we bewoners bij het opstarten en structuur aanbrengen in de dag. ’s Avonds bieden we – indien nodig – ondersteuning bij het eten koken of andere belangrijke zaken zoals de administratie of het gezamenlijk organiseren van een activiteit. Vanwege het kleinschalige karakter van de Tuinstraat is het belangrijk dat bewoners goed met elkaar kunnen samenleven of bereid zijn dit te leren. Wij begeleiden bewoners bij dit groepsproces.

Ontwikkelen

Onze begeleiding is erop gericht (sociale) vaardigheden van bewoners te ontwikkelen zodat ze zo zelfstandig mogelijk kunnen wonen met ondersteuning daar waar nodig. Sommige bewoners ontwikkelen zich hierin gemakkelijk en stromen na enige tijd door naar een zelfstandige woning met minder zorg. Anderen hebben hiervoor meer tijd nodig en blijven langer in de Tuinstraat. Lichamelijke verzorging en/of verpleging wordt niet geboden door stichting de Voart, maar als deze vraag zich voordoet kunnen we dit wel inschakelen bij één van onze samenwerkingspartners.

Praktische zaken

Voor de begeleiding is een indicatie nodig voor 24-uurszorg in de vorm van een persoonsgebonden budget (pgb). Dit kan vanuit de Wet maatschappelijke opvang (Wmo), maar bij voorkeur vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz), vanwege de levenslange garantie op begeleiding.

Plek op de wachtlijst

Momenteel zijn alle appartementen vergeven, maar wij hebben nog plek op onze wachtlijst. Bewoners die voldoen aan onderstaand bewonersprofiel kunnen contact opnemen met Ruth Pierik, locatie-coördinator van Stichting De Voart, via ruthpierik@stichtingdevoart.nl  of 06 11793090. Uiteraard kunnen ook verwijzers contact opnemen als zij iemand willen aanmelden die past binnen het beschreven kader.

Je komt in aanmerking voor een Begeleid Wonen plek op de Tuinstraat als:

•    je goed overweg kan met de andere bewoners en het eens bent over de gezamenlijke begeleiding van Stichting de Voart.

•    je wilt leren om zo zelfstandig mogelijk te kunnen leven.

•    je een woonplek zoekt voor langere tijd.

•    je een persoonsgebonden budget (Pgb) hebt voor 24-uurszorg en minimaal 7,5u uur individuele begeleiding nodig hebt.

•    je zelf een woonruimte kan huren en de administratie kan doen met hulp van een familielid of bewindvoerder.

•    geen drugs gebruikt, overmatig alcohol drinkt of last hebt van woede aanvallen.

•    je buiten begeleidingstijden zelf om hulp kan bellen met de bereik- en oproepdienst.

•    je het leuk vindt om soms met de andere bewoners samen dingen te doen, zoals koken, eten of leuke activiteiten.

Wat biedt Stichting de Voart nog meer