Ontdek en leer op onze dagbesteding

Wil je leren koken? Vind je het leuk om dieren te verzorgen? Of maak je liever mooie spullen? Samen kijken we wat je kan en wat je leuk vindt. Wij helpen als dat nodig is. Zo ontdekken we samen wat je allemaal al kan en wat je bij ons mag leren.

De keuken

In de keuken van de Plompschuur ruikt het altijd naar lekker eten. Hier maken onze deelnemers elke dag maaltijden met verse groenten uit onze eigen moestuin. Ook bakken we taarten en koekjes. Al dit lekkers eten we zelf op. Soms koken en bakken we ook voor gasten die bij ons komen voor een activiteit. Je leert hoe je koffie en thee schenkt en hoe je moet werken met spullen in de keuken. Wij helpen je stap voor stap. Zo krijg je de kans om in je eigen tempo het werk te leren dat bij jou past.

Werkplaats

Vind je het leuk om te werken met hout? Dan is de werkplaats echt iets voor jou. Hier leer je hoe je bijvoorbeeld een vogelhuisje maakt of een theeplank. Ook tuinstoelen en tafels maken we hier. Je leert hoe je moet werken met een boor, een zaag en ander gereedschap. Zo ontstaan de mooiste dingen. Er is ook een ‘stofvrije ruimte’ waar je kan sleutelen aan een fiets of een bouwwerk kan verven.

Wroeten in het groen

Hou jij van de natuur en ben je niet bang voor vuile handen? Op ons groene terrein is altijd iets te doen. Bijvoorbeeld grasmaaien met onze zitmaaier, of blad opzuigen met een bladblazer. Ook de heg snoeien we vaak. In onze kas kweken we onze eigen stekjes. Als ze groot genoeg zijn, planten we ze over in onze moestuin. Daar groeien ze uit tot heerlijke groenten voor onze keuken.

Dierenweide

Ben jij gek op dieren? Dan mag je meehelpen onze dieren te verzorgen in de dierenweide. Wij hebben minivarkens en   minikoeien, loopeenden, konijnen en verschillende soorten vogels. Ook zijn we trots op ons paard Doris die dankzij een wervingsactie bij ons mag blijven.

Creatief

In onze creatieve ruimte kan je knutselen, tekenen, schilderen of wat je maar wil. Er zijn materialen genoeg. Vaak geven vrijwilligers een leuke workshop en helpen ze je op weg. Daarnaast mag je ook zelf dingen bedenken of spullen meenemen die je wilt gebruiken.

Begeleider dagbesteding

"Er is oog voor iedereen en iedereen groeit op zijn eigen tempo."

Sportschool

We hebben twee abonnementen bij de sportschool naast de Plompschuur. Je kunt er (eerst) met een begeleider naartoe. Samen gaan jullie kijken welke oefeningen het meest passend zijn. Misschien lukt het je na een poosje wel om er zelfstandig naartoe te gaan, maar wij zijn altijd in de buurt.

Productiewerk

We hebben regelmatig productiewerk. Je kunt pakketjes inpakken voor verschillende vakantieparken. Dat is vaak heel gezellig, want we maken veel lol met elkaar.

Tarieven

Jouw begeleiding kost geld. Maar de kosten worden meestal betaald via een Wmo- of Wlz-indicatie op basis van Zorg in Natura. Ook kan het worden vergoed vanuit je persoonsgebonden budget. Vind je dit lastig? Vraag dan je begeleider of een ouder of verzorger om je hierbij verder te helpen.

Als je een pgb hebt, kun je  hier de tarieven bekijken.